منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 30-05-2009, 06:21 PM   #1
pitbull terrier
موقوف

مهم !!! معلومات نااادرة عن Belgian Malinois

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :

[IMG][/IMG]

المالينوا كلب ينتمي لفصيلة الكلاب البلجيكية واسمه Belgian Malinois وهي تسميه فرنسيه وعلشان كده بتنطق مالينوا وليس "مالينو" او "مالينوس". والموضوع ده انا عامله لتوضيح شخصية المالينوا، علشان كده مش هتكلم عن تاريخه وأصله و شكله القياسي و الحاجات دي كلها.

المالينوا كلب راقي بمعنى الكلمة، ومن أحسن الكلاب اللي اتعاملت معاها في حياتي، فهو كلب ذكي بدرجة كبيره جدا وشخصيته مزيج فريد من الكبرياء والخضوع و الاخلاص مع لمسة من الطفولة. كلب المالينوا كلب ذكي جدا جدا، لكن مشكلته مع اي حد مبتدئ في التربيه هي كبرياء الكلب، لأن الكبرياء ده بيتفهم غلط على انه عند أو غباء، لكن العكس صحيح، ولذلك المالينوا محتاج طريقه خاصه في التعامل معاه وفي تدريبه وتلقينه الاوامر المختلفه.

وشخصية المالينوا ممكن نحددها في مجموعة من النقاط:

1- كلب ذو كبرياء شديد.

2-
كلب نشيط بدرجة كبيرة جدا جدا وطاقته الداخليه هائلة.

3- شرس بالفطره بصورة كبيره جدا، وعنيف في كل تعاملاته نتيجة شراسته ونشاطه الزائد.

4- مخلص لصاحبه جدا على عكس ما يشاع عنه.

5- مرح و حيوي وبيعشق الحرية والانطلاق.

6- شخصيته محدده ورد فعله سريع جدا ولا يعرف التردد مطلقا.

7- فضولي جدا، ومحب للاستكشاف لاي حاجة جديده حتى لو كانت خارج محيط اقامته.

8- ثقته بنفسه وبقدراته كبيره وشجاع لأبعد الحدود.

9- عدائي تجاه اي حيوان بالفطره.

دي كانت أهم سمات المالينوا الشخصيه، ولو حللنا النقاط هذه هنطلع بشويه نتائج جميله جدا، وخلونا نبدأ :

1- الكبرياء:

المالينوا كلب ذو كبرياء بصورة كبيره جدا، وهذا الكبرياء بيتفهم غلط في مواقف كتير اوي، وكمان بيخلي التعامل مع المالينوا محتاج اسلوب خاص، يعني مثلا في تدريب المالينوا وعلى عكس الكلاب كلها مش بنستخدم اسلوب العقاب ابدا، انما الاسلوب السليم هو اسلوب المنع و المكافئه، يعني لما يعمل حاجة كويسه بنكافئه، و التشجيع بيكون بالكلام فقط لانه محتاج تشجيع معنوى أكتر من التشجيع المادي، وعامة المالينوا كلب زاهد في متع الدنيا زي ما بيقولوا، يعني الاكل و الحاجات دي ملهاش قيمة كبيره عنده. ولما الكلب يغلط اثناء التدريب بنوقف التدريب فورا ونسيب الكلب فتره 20 دقيقه ونرجع تاني نبدأ التمرين، طبعا من غير ما نزعق او نضرب لان الضرب و الزعيق بينقلب لعند بسبب كبرياء المالينوا.

2- النشاط:

المالينوا من الكلاب اللي فعلا مش بتتعب، وعنده مقدره رهيبه على الشغل لفترات مفيش كلب تاني ممكن يتحملها الا انواع معدوده زي الدوبرمان بينشر وعامة المالينوا ممكن يتدرب لاي وقت ومفيش لنشاطه حدود، وكان ليا تجربه معاه فضل فيها الكلب صاحي 3 ايام متواصلين في نشاط مستمر في حراسه فيلا وفعلا اثبت جداره ونشاط مفيش كلب تاني يقدر عليهم. وبسبب نشاطه الزايد هنلاقي ان المالينوا محتاج تمارين يوميه بصورة مكثفه، يعني مش مجرد نزهة عاديه على الاقدام، وعامة بيفضل تمرين المالينوا لمده 4 ساعات يوميا تمرين متواصل من جري و قفز حواجز، يعني تمارين كلها بتعتمد على الحركة و النشاط. والمالينوا لو محصلش على التمارين دي يوميا طاقته الداخله بتتسبب في مشاكل كبيره اوي لانها بتنقلب لطاقه تخريبيه و عنف زائد عن الحد ومحاولات هروب متكرره.

3- الشراسه:

المالينوا كلب شرس بالفطره وشراسته عليه جدا، وبيعتبر من اشرس الانواع، ولذلك بيستخدم في اعمال الهجوم و مكافحة الارهاب والهجوم المسلح اكتر من استخدامه في مجال المخدرات او فض الشغب او الحراسه العادية. وشراسة المالينوا ممكن السيطره عليها لكن محتاجه مدرب ماهر جدا وله خبره كبيره مع المالينوا، ده غير ان المالينوا من الكلاب اللي ليها اسلوب مميز جدا في الهجوم و الانقضاض وغير متردده بالمره، ورشاقته مع طاقته المرتفعه بتديله مزايا كتير اوي مع الشراسه وبتخليه من افضل الكلاب في مجال الهجوم لتميزه باسلوب فريد فعلا.

4- الاخلاص:

طبعا مفيش كلب غير مخلص، وكل ما يشاع عن الدوبر والروت و المالينوا من الغدر وعدم الاخلاص كلام لا اساس له من الصحه، والمالينوا من اكتر الكلاب اخلاصا لصاحبها وبيستميت في الدفاع عنه، والمالينوا فيه ميزه، ان ممكن يكون ليه كذا صاحب، يعني واحد اساسي والباقيين بردو اصحابه، وبيخلص ليهم كلهم اخلاص شديد جدا، ودي ميزه مش موجوده مثلا في البيت بول أو الماستيف.

5- المرح و الحيوية:

المالينوا كلب مرح جدا وحيوي جدا، وميحبش يقعد كده هادي، دايما تلاقيه بيلعب ويحب جدا اللعب مع صاحبه، بس لازم ناخد الحذر في اللعب معاه لان لعبه شرس وكتير بيلعب بعنف مبالغ فيه، وناس كتير بتفتكر لعب المالينوا على انه هجوم او غدر لكن ده غير صحيح، هو بس لعبه عنيف ومحتاج واحد يكون عنيف معاه في اللعب علشان يستمتع معاه. وعامة العاب المالينوا اغلبها بتكون بين الجري و لعبة الفرسبي او العاب الشد، يعني أي لعبه عنيفه هتمتع المالينوا جدا، وكمان هتحافظ على صحته ومستوى شراسته.

6- عدم التردد:

من أكتر الحاجات اللي بتميز المالينوا هو عدم التردد في اتخاذ القرار، يعني لو اخد امر الهجوم مش بيتردد ابدا حتى لو ميعرفش قدرات خصمه او لو عارف ان الخصم اكبر منه، لكن بيبدأ الهجوم ومش بينتظر انه يدرس الخصم، ودي ميزه هايله فيه، ومهما كان شايف من الخصم من علامات ترهيب بيهجم بدون تردد، ومش بينتظر الضربه الاولى على عكس البيت بول مثلا.

7- الفضول:

المالينوا من الكلاب الفضوليه جدا، ميحبش يسيب حاجة ادامه من غير ما يعرفها، ودايما تلاقيه بيدور في مكان اقامته ويتعرف على كل شيء جديد، ولو حاجة جدت لازم يعرفها ويدرسها كويس، ودي طبعا حاجة كويسه لانه بالشكل ده بيكون عارف كل حاجة في مكان اقامته وبيقدر يحدد اي مستجدات، لكن على الوجه الاخر الفضول بيسبب مشاكل كتير، لان ممكن اثناء التنزه مثلا الكلب يجري يشوف عربيه او اي حاجة تانيه ودي ممكن تتسبب في مشاكل كتير.

8- الثقه و الشجاعه:

المالينوا كلب واثق من نفسه لابعد الحدود وشجاعته عظيمه، وده طبعا نابع من الشراسه الفطريه والكبرياء، والثقه و الشجاعه هي اللي بتديه عدم التردد، لانه واثق من قدراته جدا. ولثقته في قدراته الاعتماد على المالينوا بيكون كبير في عمليات الهجوم لانه لا يعرف الخوف ابدا والثقه دي بتسمحله انه يستخدم كل امكانياته.

9- العدائيه:

المالينوا عدائي بطبعه تجاه اي حيوان، ومن البدايه لازم تتم السيطره على النقطه دي فيه، وهي عمليه صعبه شويه لكن مش مستحيله، وخصوصا لو تمت معاه من الصغر، ومن الحاجات العجيبه في المالينوا ان العدائيه دي مش بتظهر مع الحيوانات الصغيره، واقصد اللي عمرها صغير، يعني لو مثلا شاف جرو صغير عمره ما بيكون عدائي معاه بالعكس بيكون قمة في الحنان معاه، وانا كان ليا تجارب كتير مع المالينوا بخصوص الموضوع ده.

من تحليل شخصية المالينوا ، نقدر نستخلص بعض النقط كده:

1- محتاج عنايه خاصه من ناحية التدريب والتمارين، يعني محتاج شخص متفرغ وفاهم هو بيعمل ايه معاه.

2- لا يفضل اقتناؤه مع كلاب او حيوانات اخري الا اذا كان سنه صغير علشان نقدر نعوده على التعايش معاهم بسلام.

3- لا يصلح للحراسه الشخصيه، لانه نشيط جدا ومحتاج للحركة كتير وفضولي.

4- ممتاز في حراسه الاماكن الواسعه المفتوحه.

5- ممتاز في اعمال الهجوم ومكافحة الارهاب وعمليات الاقتحام المسلح.

6- لاينصح بيه لاي مربي

والان صور للكلب الرائع والقوي والشجاع :

وهذه صور له وقت الهجوم :

هلكيت شوفو الفيديو له وقت الهجوم :

http://www.youtube.com/watch?v=Y2jUoEsPgAs

انشاء اتكونو استفدتم .
الموضوع منقول . ( ولقد ضفت عليه بعض المعلومات )
pitbull terrier غير متصل  
قديم 30-05-2009, 06:24 PM   #2
pitbull_fer
محترف

الصورة الرمزية pitbull_fer

رد: مهم !!! معلومات نااادرة عن Belgian Malinois

اخي الغالي موضوع حقا روعة واكثر من رائع . دائما كالعادة انت صاحب المشاركات القيمة والردود العزيزة والرائعة.
اخي مشكور وعن جد ما كنت فيوم مقصر.
pitbull_fer غير متصل  
قديم 30-05-2009, 07:02 PM   #3
g.man
هاوي نشيط

الصورة الرمزية g.man

خوش موضوع معني ماحب المالينو
بس الجيرمن
g.man غير متصل  
قديم 30-05-2009, 07:03 PM   #4
boobee
محترف

الصورة الرمزية boobee

موضوع حلو الله يعطيك العافيه
قديم 30-05-2009, 07:17 PM   #5
مجموعه انسان
هاوي

الصورة الرمزية مجموعه انسان

مشكو اخي على النقل

ابن البتراء يحيكم ABN AL BETRA
مجموعه انسان غير متصل  
قديم 30-05-2009, 08:46 PM   #6
pitbull terrier
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pitbull_fer مشاهدة المشاركة
اخي الغالي موضوع حقا روعة واكثر من رائع . دائما كالعادة انت صاحب المشاركات القيمة والردود العزيزة والرائعة.
اخي مشكور وعن جد ما كنت فيوم مقصر.
شكراااا لك يا اخوي على ردك الراااااااائع , ردودك في المرتبه الاولى .
الله يعطيك الف عافية .
pitbull terrier غير متصل  
قديم 30-05-2009, 08:48 PM   #7
pitbull terrier
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة g.man مشاهدة المشاركة
خوش موضوع معني ماحب المالينو
بس الجيرمن
شكرا لك يا اخوي , كل شخص بيحب نوع كلب محدد , يعني انت بتحب الجيرمن , وانا بحب نوع البيتبول .
pitbull terrier غير متصل  
قديم 30-05-2009, 08:48 PM   #8
pitbull terrier
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boobee مشاهدة المشاركة
موضوع حلو الله يعطيك العافيه
الله يعافيك اخوي , شكرا لك على ردك الرائع
pitbull terrier غير متصل  
قديم 30-05-2009, 08:49 PM   #9
pitbull terrier
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجموعه انسان مشاهدة المشاركة
مشكو اخي على النقل
العفو لك يا اخوي , وشكرا لك على ردك الرائع , الله يعطيك 1000 عافية .
pitbull terrier غير متصل  
قديم 30-05-2009, 08:53 PM   #10
مجموعه انسان
هاوي

الصورة الرمزية مجموعه انسان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pitbull terrier مشاهدة المشاركة
العفو لك يا اخوي , وشكرا لك على ردك الرائع , الله يعطيك 1000 عافية .

انا اسف اخي الكريم شكلك زعلت علي بس انا كان قصدي انه الموضوع لاخونا هاني ممدوح من رابطه محبي وكان لازم تكتب منقول على الاقل وانا اسف مره ثانيه

ابن البتراء يحيكم ABN AL BETRA
مجموعه انسان غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
معلومات, belgian, malinois, نااادرة