منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الببغاوات > سؤال وجواب لقسم هواة الببغاوات

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 11-01-2012, 02:13 AM   #1
رنوشة
هاوي

الصورة الرمزية رنوشة

57 احتاج مساعدتكم بموكتى

السلام عليكم ورحمة وبركاته

انا عندى حبة استفسارات بالكاسكو بتاعى
هى انثى رقيقة بس متوحشة فى نفس الوقت وعندها حوالى سنتين وشوية
احب ابشركم اخيرا نطقت بعد سنة الا كام شهر من يوماجبتها فى شهر اربعه
بس عندى حبه اسئله
اولا انا علمتها تنطق كلمة كوكى من شهور كنت بقولها ليها كتير ولما بطلت اقولها او بقيت اقولها قليل جدا مافتكرتها الا بعدها بشهووور هل دا معنها ان استجابتها بطيئة للفهم والتدريب؟
علمتها صوت نونوه القطة برضو مافتكرت ترددها الا بعد شهور
تانى سؤال انا اول ماجبتها كانت بتاكل اللب السورى معرف اسمه ايه عندكم المهم صارت تكرهه ولها شهووور ماكلته وكل ماحطه ارميه بحاله ولا بتاكل حبه وحده منو
اكلها كلوو فول سودانى وتحب الفاكهه ام بذور يعنى لو اديتها بلح تاكل نأه اللى جوه وترمى البلحه كذلك باليوسفى تاكل البذر اللى جوا وبعدين ساعات بتطفش عن اكلها وممكن تاكل فضلاتها رغم انى بنوع لها فى الاكل اسيبها شوية وبعدين ارجع الاقيها واكله من فضلاتها وطبعا دا غلط على صحتها طبعا
وينفع انى اغير اسمها لانى صرنا نقولها موكا بدل كوكى لان لاقينا دا احلى

شئ اخييير انا جيباها لوحدها وساعات بتجنن كتير وبتعمل تصرفات عجيبة ممكن تكون محتاجه لزوج ؟ او بغبغان من اى فصيله ؟ لان انا ماعندى غيرها هى وطيور بادجى بس بعاد عنها بغرفه اخرى
اريد بعض النصائح من اخوانى ذو الخبره
اسفه على الاطاله
رنوشة غير متصل  
قديم 11-01-2012, 10:05 AM   #2
monybat
محترف جدا

الصورة الرمزية monybat

رد: احتاج مساعدتكم بموكتى

كان عندي طير نفس الشئ ياكل فضلاته اعزكم الله

ولكن عرفت عن طريق البحث انه بهذا المعني انه يحتاج اولا كالسيوم وفيتامينا وبالفعل قمت اعطيه

ثانيا رفعت السياج اللي بالقفص قليل حتى لا يتمكن من اكل الفضالات

ثالثا تكون هذه التصرافات نابعة من الطير وهذا ان دل يدل على انه يمر بحالة نفسية وهي الملل من الممكن ان تغيري طريقة التعامل معها او تبدأي تدربيها او تقللي الاكل في الصحن بحيث انه يحس بتغيير في حياته
بس مو تنسي وا تحطي اكل
ضعي بالماء فيتامينات و املاح التي يحتاج لها الطائر وخصوصا الكالسيوم طعي عظم الحبار السمك

ضعي العاب كي ينشغل بها وانت لا تنشغل عنها حاولي وضعها امام المرايا نص ساعة باليوم

وهكذا ابدعي مع طيرك ليحبك ويبع معك وانت تقولين عندك صارله فتره يعني لازم يكون أليف الأن
monybat غير متصل  
قديم 11-01-2012, 08:22 PM   #3
رنوشة
هاوي

الصورة الرمزية رنوشة

دى جننتنى خلاص لسه مو اليفه معى رغم انى احن عليها ماتنسون انها مو صغيره كبيرة وبتاخد فتره عقبال ما تتعلم
رنوشة غير متصل  
قديم 11-01-2012, 08:30 PM   #4
بلاك بيري
عضو ماسي

الصورة الرمزية بلاك بيري

المشكله الاساسيه العمر اخي رنوشه لابد تصبري عليها وما تملي من التدريب وتحاولي تستخدمي طرق مختلفه هذا افضل حل

Bookmarks

Tags
مساعدتكم, احتاج, بموكتى