منتديات تو زوو

منتديات تو زوو (http://www.2zoo.com/vb/index.php)
-   البوم صور قططنا (http://www.2zoo.com/vb/forumdisplay.php?f=86)
-   -   سؤال عن تنظيف الماء الاسبوعى ؟؟ (http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=182725)

elgendylove 24-09-2010 08:07 PM

سؤال عن تنظيف الماء الاسبوعى ؟؟

انا دلوقتى بنظف حوضى ماسك الفلتر الباور وبقلب الجرش الى فى الحوض ده كان معبى بلاوى الحوض اتعكر اوى وانا سايب الفلتر يظبط الحوض وبعدين اغير ربعه .
السؤال بقى اشيل السمك من الحوض ولا اسيبه اصل الميه متعكره اوى وعقبال متنظف فيها ساعه كده وانا عمال بقلب كل الجرش بطلع الاوساخ اصل لقيته مليان اوساخ انا سايبهم فيه وانا بنظف ده ممكن يضرهم ولا ايه؟؟

وريحه الميه اتظبطت ورحمت اديهم كبده وكمان هاغير الحبوب علشان بتنزل فى القاع .
ياريت تفيدونى

Dr Khaled 24-09-2010 08:13 PM

رد: سؤال عن تنظيف الماء الاسبوعى ؟؟

تنقل الأسماك إلى وعاء به ماء منزوع الكلور و تغسل الفلتر كاملاً بنفس الماء الذي بالحوض و تركبه عندهم لبين ما تخلص من الغسيل و الحوض و الإكسسورات بالماء الدافىء و الملح و يعاد شطفها مرتين بالماء
الحصى تغسل في جاط أو طشت بطريقة تصويل الرز (تنظيف الرز) لحين بقاء الماء صافي و تعاد إلى الحوض.

و تعاد تنصيب و تركيب القطع و الحوض و تعاد الأسماك

elgendylove 24-09-2010 08:24 PM

وده المفروض كل اسبوع ده تانى اسبوع للحوض يا دكتور خالد حضرتك انا بغير ربع الماء وبنظف الجرش بس فى الحوض علشان الفضلات الى فيه

Dr Khaled 24-09-2010 08:27 PM

لأ يا إبني مش كل إسبوع تعمل كده ده كل شهر مرة إذا كان حوضك مش مزروع

و كل إسبوع بعد دي تشيل ربع المية و تحط نفسها منزوعة الكلور و تعوض فرق الماء المتبخر و تغسل الفلتر بتاعك بالمية إللي إنته شلتها و تركبه إهي كل القصة

Dr Khaled 24-09-2010 08:38 PM

إنته جيب قنينة بلاستيكية سعة 200-250 و قص القاعدة و جيب أنبوب بتاع الأوكسجين إللي يشبه إللي يتركب على الفلتر بس قياس نص أو ربع إنش و تعمل ثقب في غطاء القنينة على قد الأنبوب و تحط الأنبوب بالغطاء( يفوت بمسافة 3-4سم) و تثبته بالسيلكون و بقى صار عندك جهاز تنظيف الأرضيات و ده ينغمس بالمية و عند ما يبدا يسحب ميه للخارج بقى تغرس القنينة في الرمل و ترفعها حبة حبة و كدا تغسل الحوض بشويش و السمك جواه و إنته هتشوف المية بتطلع لونها أخضر ع إسود و كده بتنظف الرمل من غير ما تشيل السمك و في جديد بلش ينزل في محلات السمك جهاز متلوا جاهز

انجل مان 24-09-2010 11:15 PM

اذا على التغير الاسبوع فقط ربع المياه

مع تنظيف الفلتر اذا كان داخلي كالباور هيد ..

واذا فيه فضلات في قاع الحوض وبقايا اطعمه .. تقدر تزيله بواسطه الشبك القماشي وليس ذو ثقوب !؟

elgendylove 25-09-2010 01:35 PM

مشكورين على المعلومات والمساعده انا عملت كده انبارح وبالليل كان الحوض تمام ورجه فل والسمك فرحان وهاجيب صوره ليهم قريب

Dr Khaled 26-09-2010 05:11 PM

الله يوفقك و نحن بالخدمة

ابو ريتال 11-10-2010 12:20 PM

اعطيكم العافية ياخوان معلومات قيمة جدا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 12:00 AM.